پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

انواع درمان هاي ديسك گردن

۱۷ بازديد

درمان خانگي

 

هنگام استراحت كردن حالت راحتي را بيابيد كه در آن موقعيت كمترين درد را در ناحيه گردن حس مي‌كنيد؛ مي‌توانيد حوله لوله‌ شده‌ يا بالشتي را زير گردن قرار دهيد تا بهتر بتوانيد گردن را در حالت بدون درد نگه داريد. سرد يا گرم كردن در مورد بيماري‌هاي گردن از نفوذ و تأثيرگذاري كافي براي فرو نشاندن التهاب برخوردار نيست، بنابراين مي‌توانيد هر روشي را كه احساس بهتري به شما مي‌دهد براي درمان درد گردن و كاهش درد ناشي از ديسك گردن انتخاب كنيد. كمپرس را، چه گرم باشد چه سرد، تنها هر بار 20 دقيقه روي گردن قرار دهيد و بين هر دو نوبت استعمال دست كم وقفه‌اي 40 دقيقه‌اي ايجاد كنيد. يخ يا منبع گرما را داخل حوله بپيچيد و هرگز آن را مستقيم روي پوست قرار ندهيد چون در اين صورت پوست به شيوه ناخوشايندي مي‌سوزد.

 

دارو 

داروهاي گوناگون متعددي، از مسكن‌ها گرفته تا داروهاي ضدالتهابي چون استروئيدها، تسكين گردن درد را همزمان با التيام يافتن آن به ارمغان مي‌آورند. بيمار با توجه به گستردگي درد گردن و نوع بيماري ديسك گردن يا فقط دارو مصرف مي‌كند يا از تلفيقي از فيزيوتراپي و ديگر روش‌هاي درماني بهره مي‌گيرد.

 

تزريق

كورتيكواستروئيدها به صورت خوراكي مصرف مي‌شوند يا درون مجراي نخاعي (اپيدورال) يا نزديك عصب ستون فقرات تزريق مي‌گردند تا به درمان علائم فتق ديسك گردن كمك كنند. اين داروها در كاهش تورم و التهاب ناحيه اطراف ديسك برجسته و همچنين كم كردن فشار روي ريشه‌هاي عصبي مؤثراند. كورتيكواستروئيدهاي عصب‌ها و فضاي اپيدورال براي بيماراني تجويز مي‌شود كه از علائم فشردگي ريشه عصب و التهاب رنج مي‌برند يا افرادي كه علائم‌شان پس از چند هفته درمان گردن درد بدون جراحي بهبود نيافته است. كورتيكواستروئيد گاهي اوقات براي درمان فتق ديسك گردن شديد، حاد و ناگهاني توأم با علائم شديد زودتر تزريق مي‌شود. كورتيكواستروئيدها براي به تأخير افكندن يا حتي از بين بردن ضرورت جراحي براي بيماراني تجويز مي‌شوند كه از درد شديد و توان‌فرساي گردن، بازو و… رنج مي‌برند.

 

فيزيوتراپي

متخصص كايروپراكتيك يا دكتر فيزيوتراپي از نرمش‌ها و دستكاري‌هاي مختلفي در انواع گوناگون براي كاهش خشكي، تقويت ناحيه تحت درمان ديسك گردن و بازگرداندن عملكرد گردن به حالت طبيعي بهره مي‌گيرد. درمان‌هايي نظير گرم يا سرد كردن، ماساژ بافت عمقي، تحريك الكتريكي و اولتراسوند پيش از شروع نرمش‌ها و حركات اصلاحي امتحان مي‌شوند. بيمار در طول فيزيوتراپي نرمش‌هاي متنوع كشش و تقويت عضله‌هاي نگهدارنده گردن را انجام مي‌دهد و نحوه افزايش دامنه حركتي و بهبود حالت اندامي را فرا مي‌گيرد. دكتر فيزيوتراپي به منظور آموزش حالت اندامي صحيح از بيمار مي‌خواهد تا هنگام انجام حركات مقابل آينه بايستد تا اشتباه‌هاي خود را ببيند و آنها را اصلاح كند.

 

تمرينات ورزشي كشش گردن

تراكشن يا كشش گردن يكي از روش‌هاي مورد استفاده‌ي متخصص كايروپراكتيك و دكتر فيزيوتراپي براي تسكين گردن درد ناشي از ديسك گردن و بهبود دامنه حركتي به شمار مي‌رود. تراكشن يا دستگاه كشش گردن به ملايمت گردن را به گونه‌اي مي‌كشد كه فضاهاي بين مهره‌هاي گردني را باز كند و فشار روي ديسك‌هاي آسيب ديده را موقتاً كاهش دهد. كشش گردن به صورت مستمر و متناوب (كشش براي مدت كوتاه و سپس استراحت) انجام مي‌شود.

 

ورزش و حركات اصلاحي

بيمار پس از بهبودي نسبي و اجازه پزشك، حركت‌هاي كششي را به منظور تسكين درد گردن و افزايش انعطاف‌پذيري انجام مي‌دهد. بهترين نتيجه زماني به دست مي‌آيد كه اين حركات پس از گرم كردن عضله‌ها با گرفتن دوش آب گرم، حمام آب گرم يا استفاده از حوله داغ انجام شوند. در ادامه چند نمونه از ورزش گردن درد و تمرينات مخصوص براي كاهش درد بيماري ديسك گردن توضيح داده مي‌شود كه مي‌توان به راحتي آنها را در خانه انجام داد:

سر را به آهستگي به سمت چپ بچرخانيد. با دست چپ اندكي به چانه به گونه‌اي فشار بياوريد كه سر كمي بيشتر به سمت چپ حركت كند. اين حالت را 20 ثانيه حفظ كنيد و سپس سر را به آهستگي به وسط برگردانيد. اين حركت را به سمت راست تكرار كنيد.

سر را به سمت چپ كج كنيد و سعي كنيد گوش چپ با شانه تماس پيدا كند. با دست چپ كمي گيجگاه را فشار دهيد. 20 ثانيه در اين حالت بمانيد و سپس اين حركت را رو به سمت راست تكرار كنيد. با انجام اين ورزش ها و تقويت عضلات گردن به كاهش گردن درد و ديگري علائم ديسك گردن كمك مي شود.

سر را رو به جلو خم كنيد و سعي كنيد چانه به قفسه سينه برسد و در اين بين، شانه‌ها را شل كنيد. اين حالت را 20 ثانيه حفظ كنيد و سپس حركت را دوباره انجام دهيد.

با زانوهاي خميده به پشت دراز بكشيد و بالشتي را براي حمايت و نگه داشتن زير سر و گردن قرار دهيد. سر را با ملايمت رو به جلو تكان دهيد، دقيقاً مانند زماني كه سر را به معناي پاسخ مثبت تكان مي‌دهيد. اين حالت را 10 ثانيه حفظ كنيد و سپس استراحت كنيد. اين حركت را 10 بار انجام دهيد.

چنانچه هنگام انجام هر يك از اين حركات كششي با گردن درد يا ناراحتي قابل ملاحظه مواجه شديد و علائم ديسك گردن بروز كرد ، بي‌درنگ انجام آن را متوقف سازيد.

 

كايروپراكتيك

درمان دستي با تنظيم‌هاي ملايم، عملكرد گردن را به حالت طبيعي برمي‌گرداند و موجب كاهش گردن درد مي‌شود. متخصص كايروپراكتيك گردن و مفصل‌هاي قفسه سينه را جهت كاهش خشكي، بهبود قابليت حركتي و افزايش دامنه حركت، دستكاري مي‌كند. احتمال دارد اين تنظيم‌ها براي بيماران دچار عارضه‌هاي گردن، مانند تنگي سرخرگ گردن يا استئوآرتريت پيشرفته، نامناسب يا به طور بالقوه خطرناك باشد. متخصص كايروپراكتيك پيش از شروع درمان ديسك گردن تشخيص مي‌دهد كه آيا دستكاري‌ها موجب آسيب بيشتر مي‌شوند يا خير.

 

بالش مخصوص و گردن بند طبي

بالش‌هاي مخصوص گردن به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه تا حدي گردن را زمان خوابيدن بي‌حركت سازند. بااين وجود، تاكنون هيچ پژوهشي كارآمد بودن و تأثير مفيد بالش‌هاي گردن را براي بيماران مبتلا به ديسك گردن تأييد نكرده است، بنابراين بهتر است پيش از استفاده از آنها با دكتر فيزيوتراپي معالج خود مشورت كنيد. گردن بند طبي را تا آن اندازه پايدار نمي‌سازند و آنقدر آن را محكم نگه نمي‌دارند كه قرار گرفتن در حالت اندامي نامناسب و حركت‌هاي نامطلوب غيرممكن شود. گردنبندهاي طبي سخت و محكم هر چند كاملاً گردن را بي‌حركت نگه مي‌دارد اما بستن طولاني مدت آنها ناخوشايند و آزاردهنده است.

 

طب سوزني

پزشك معمولاً به بيمار توصيه مي‌كند تا تمام درمان‌هاي محافظه‌كارانه‌ي مؤثر و كارآمد احتمالي براي برطرف كردن علائم فتق ديسك گردن را امتحان كند؛ طب سوزني نيز يكي از گزينه‌هاي درماني براي مديريت گردن درد به شمار مي‌آيد. پزشك متخصص در طب سوزني براي درمان ديسك گردن با طب سوزني معمولاً سوزن‌هايي را در پوست در امتداد گذرگاه‌هاي درد فرو مي‌كند. متخصصين طب سوزني بر اين باوراند كه اين روش توليد اندورفين‌هاي خاصي را تحريك مي‌كند كه براي تسكين درد و ديگر علايم ديسك گردن مفيد هستند. متخصص طب سوزني محل عصب مشخص تحت فشار و دامن زننده به درد گردن را تعيين مي‌كند و سپس سوزن‌ها را در جاي مناسب فرو مي‌كند.

 

ماساژ

اگرچه ماساژ دادن براي درمان ديسك گردن منع نشده است، اين روش درماني بايد با احتياط انجام شود. زائده‌هاي جانبي ستون فقرات مانع فشردگي بيشتر ريشه‌هاي عصب در حين ماساژ دادن مي‌شوند، اما علائم گاهي در اثر حركت‌هاي جزيي مهره‌ها هنگام اعمال فشار روي ناحيه تحت درمان تشديد مي‌شود. ماساژ به كاهش تنش عضلاني در ناحيه مورد نظر كمك مي‌كند و بار فشاري روي ديسك بين مهره اي گردن را كم مي‌كند. بااين حال ماساژ بايد با احتياط و تنها زماني انجام شود كه شدت اختلال كاملاً مشخص شده باشد.

 

درمان گياهي

درمان‌هاي گياهي درد ديسك گردن معمولاً بر التهاب و درد ناشي از صدمه عضلاني ـ اسكلتي اثر مي‌گذارد. اثر ضد درد يا تسكين بخشي بعضي از گياهان خاص مانند ارنيقه، كوهاش سياه، خشخاش كاليفرنيا، اسپيره كوهي، باتربر، مخمر سنت جان و سيب زميني هندي وحشي اثبات شده است. از گياهان ضدالتهاب معروف نيز مي‌توان به بابا آدم، گل مينا و زردچوبه اشاره كرد. بعضي از اين گياهان مصرف خوراكي دارند و گروهي به صورت موضعي روي ناحيه درد گردن ماليده مي‌شود. پوست درخت بيد سفيد نيز يكي از مشهورترين گياهاني است كه براي درمان فتق ديسك گردن و كاهش درد و ناراحتي ناشي از آن به كار برده مي‌شود.

 

جراحي

در صورت تأثيرگذار نبودن راه هاي درمان بدون جراحي اشاره شده، عمل جراحي ديسك گردن ضرورت مي‌يابد كه با هدف برداشتن بخشي از ديسك انجام مي‌شود كه به عصب فشار مي‌آورد. جراح در اين عمل كه در اصطلاح ديسككتومي ناميده مي‌شود، با توجه به محل فتق ديسك گردن، برشي را در جلو يا عقب گردن ايجاد مي‌كند تا به ستون فقرات دسترسي پيدا كند. جراح تصميم تخصصي خود را مبني بر انجام عمل از جلو يا عقب گردن (روش قدامي يا پيشين در مقابل روش خلفي يا پسين) بر اساس عامل‌هاي گوناگوني اتخاذ مي‌كند كه موقعيت دقيق فتق و تجربه و ترجيح جراح از آن جمله‌اند. ماده ديسك در هر يك از اين دو روش از روي عصب برداشته مي‌شود و معمولاً نتيجه خوبي به دست مي‌دهد. چون خارج كردن بخشي از ديسك برجسته از جلوي گردن به معناي برداشتن بخش اعظم ديسك علاوه بر قسمت برجسته‌ي آن است، انجام فيوژن (الحاق يا خشك كردن) غالباً توصيه مي‌شود و همزمان با خارج كردن بخش مورد نظر صورت مي‌پذيرد.

اين بيماري معمولا با روش هاي درمان بدون جراحي  بهبود مي يابد و علائم آن از جمله گردن درد خفيف يا شديد كاهش مي يابد. عمل جراحي ديسك گردن تنها در صورتي كه ديگر راه هاي درماني منجر به كاهش علايم از جمله درد گردن نشود، صورت مي گيرد. فتق ديسك مي تواند حتي بدون علائم نيز باشد. در صورت بروز علائم ذكر شده در مقاله به پزشك مراجعه كنيد تا قبل از شديد شدن بيماري بهترين درمان بدون جراحي را براي شما تجويز كند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.