جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

علائم ديسك گردن

۱۷ بازديد

از جمله علائم ديسك گردن خصوصا وقتي مزمن مي شود درد دستها با يك حالت انتشاري از بالا به پايين مي باشد كه بدون درد گردن است و بيمار ممكن است ارتباط ان با مشكل ديسك گردن را به راحتي نپذيرد.چه بسيارند بيماراني كه نزد ما مراجعه كرده اندو به دليل درد انتشاري دست چپشان جهت پيگيري مسايل قلبي انژيوگرافي هاي متعدد شده اند و بارها بستري شده اند در حاليكه مشكل آنها ناشي از تحريك ريشه اي عصبي در كنار ديسك گردن و بدون درد گردن بوده است.

يك سري  از علائم بيماران داراي ديسك گردن  شامل علائم ناشي از فشار بر روي ريشه‌هاي عصبي و  علايم بسيار خطرناكتر و جدي تر  فشار بر روي نخاع است. در ديسك گردن علائم فشار بر روي ريشه‌هاي عصبي گردن  شامل انتشار يابنده از گردن و سمت شانه به سمت بازوها و سپس آرنج و خواب رفتگي و مورمور و سوزن سوزن شدن دست ها مي باشد.

 بيمار داراي ديسك گردن كه غير از درد احساس بي‌ حسي يا خواب رفتگي و مور مور شدن در دست را دارند بايد سر يا و با هر شدت دردي در صدد درمان برايند و برخي بيماران دچار احساس كاهش قدرت دستها , بازوها و يا شانه ها را دارند كه البته بعضي از اين علايم فقط در معاينه ديده مي شود و ازطرف ديگر، بعضي بيمار ان در اولين بار ممكن است حتي بدون درد گردن فقط متوجه اختلال در حركات ظريف دست ها مثلا در هنگام نوشتن‌ شوند.

آيا ميزان بيرون زدگي ديسك گردن با شدت علايم فرد در ارتباط است؟

خير . علايم و درد ديسك گردن لزوما با ميزان بيرون زدگي ديسك گردن در ارتباط نيست و حتي اگر به ميزان كم اين بيرون زدگي اتفاق بيافتد به دليل خاصيت آنتي ژنيسيته بالاي آن موجب تحريك سيستم ايمني بدن و يك واكنش التهابي شديد در اين ناحيه مي شودكه بيشتر از اينكه خود ديسك گردن به صورت مكانيكال فشار بياورد اين حالت تحريك شيميائي التهابي موجب تحريك اعصاب مي شود كه از بين مهره هاي گردن خارج مي شوند و به دست ها عصب رساني مي كنند و معمولا درگيري ستون اين اعصاب موجب دردهاي شديد دست ها مي شود و در بعضي از موارد درد در خود ناحيه گرفتار (گردن) بسيار كم است يا حتي در موارد مزمن وجود ندارند. اين ميزان تحريك پذيري بدن در برابر ديسك بيرون زده از يك فرد تا فرد ديگر متفاوت است.

 

بنابر اين ممكن است فردي با بيرون زدگي كم ديسك گردن تحريك پذيري شديد و علايم شديد و بي طاقت داشته باشد در حاليكه فردي كه ديسك بيرون زده بزرگي دارد و حتي فشار بر روي نخاع دارد ممكن است علايم كمي را عنوان كند وصد البته كه مورد دوم بدتر و نيازمند مداخلات بيشتر است.

خطر ديسك گردن بيشتر از ديسك كمر

اما آنچه ديسك گردن را از ديسك كمر خطرناكتر مي كند آسيبي است  كه با فشار بر روي نخاع ايجاد مي‌ شود. و در اين حالت اين بيماران با كاهش قدرت اندامهاي  فوقاني و علايم تحريك سيستم عصبي مركزي مراجعه مي‌كنند. بيماراني كه ديرتر و در مراحل پيشرفته تر ديسك گردن يا ديسك كمر مراجه كنند به تدريج اختلال در راه رفتن و مشكلاتي در حركات پاها مي شوند.

امروزه كم با بيماران ديسك گردني روبرو نيستيم كه با علائمي مثل فشار بر روي عصب روي سمت دست چپ مبتلا مي‌شوند و اشتباها  تشخيص بيماري قلبي عروقي و سكته قلبي براي آنان داده مي‌شود .

علت ديسك گردن چيست

حركات غلط روزمره مانند نشستن هاي طولاني مدت و خصوصا نشستن طولاني پشت كامپيوتر و يا ساعات طولاني رانندگي و از طرفي فشارهاي ناگهاني زياد مانند برداشتن اجسام سنگين موجب فشار  روي ديسك گردن و مفاصل گردن مي شود كه  ادامه اين فشارها هم درطولاني مدت  مي تواند موجب هرنياسيون يا بيرون زدگي قسمت مركزي ديسك و ايجاد فتق ديسك گردن  و آرتروز گردن شود.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.